söndag 1 november 2009

Vandring, liftning, dykning, solning




Förra helgen var det dags för 2dagars vandring i Mafate (en av de 3 stora cirques här). Vi var en grupp på 15pers som träffades tidigt på morgonen för att hinna upp till bergen i tid och kunna njuta av dagsljuset, kl 19 är det becksvart här.
Så vi tog bussen österut till Saint-André för att därifrån byta buss och ta oss vidare. Tyvärr missade vi den andra bussen så då tog vi till ett välkänt färdsätt på ön, att lifta! Väldigt poppis här och funkar typ alltid. Trots att vi var 15 pers så kom vi alla upp till toppen ganska smärtfritt och ungefär samtidigt.
Jag, Lotta o Marianne liftade ihop och efter liftande med 3 olika chaufförer, stopp för fotande och sightseeing, husvisande och mycket prat var vi äntligen upp vid Col des Baeufs och kunde starta vår vandring. Första mannen vi liftade med var väldigt entusiastisk och stannde som sagt till för att visa oss olika saker, pratade hela tiden och avslutade med att visa oss hans hus som han skulle sälja. Den andra mannen hade en svensk flickvän, från Kristianstad av alla ställen! Världen är bra liten.
Efter en par h vandring, både uppåt och neråt, var vi framme vid den lilla byn La nouvelle som ligger mitt bland bergen och där packade vi upp vår medhavda matsäck och njöt av livet. De små byarna som ligger mitt bland bergen kan man endast nå via helikopter eller genom att vandra dit. Det finns inga vägar. Folk som bor i dessa byar är lever på turismen och får betalt av franska staten för att underhålla alla stigar. Det finns även skolor i byarna, och de små mataffärerna får leverans med helikopter varje vecka. Häftigt att det fungerar och att folk kan och vill bo där!



Sen vandrade vi vidare, stannade till vid ett vattenfall och badade fötterna (kallt!) och framtå 18tiden var vi framme i Marla där vi skulle slå upp våra tält. Vi åt en god middag som "le snack bar" hade ordnat, punch, ris & rougail sausisse - mkt gott!



Det blir kallt i bergen så på kvällen får man klä sig ordentligt

Jag sov som en prinsessa, nästan iaf, och nästa dag fick vi gå ganska mycket uppåt för att komma ur bergen, jobbigt men helt ok. Så himla fint överallt! O träningsvärken dagen efter talade sitt klara språk att jag använt mina benmuskler ordentligt!

I veckan har det varit dykning, eaux-vives, konsert och strand på schemat! Och lite skola också.
På dykningen såg jag en sköldpadda - coolt!! Den var så himla söt när den simmade förbi mig, o de simmar snabbt faktiskt! Fick även se en massa fina fiskar, som vanligt. Jag älskar att dyka!
Eaux-vives bjöd på randonée aquatique, vilket kan översättas med vandring i vatten. Med våtdräkt, flytväst och hjälm på var det bara att kasta sig nerför forsar och hoppa från 6m höga klippor ner i vattnet - underbart!
I fredags var vi och såg The Wailers konsert i St Leu - skön stämning! Mkt rasta överallt och det luktade väldigt sött i luften.. men hur härlig konsert som helst! På kvällen liftade vi hem med herr&fru rasta som körde oss ändå hem till dörren och lät oss lyssna på musik från mauritius, madagaskar och de bjöd även in oss på en fest med musik från madagaskar nästa helg! Folk är så himla vänliga och trevliga här. Skulle aldrig få samma vänliga, inbjudande, varma bemötande i Sverige. Nog för att det finns jobbiga killar här på ön, som jag pratat om tidigare, men de allra flesta är ändå hur trevliga som helst.

Helgen har ägnats till att bättra på brännan på stranden! Länge sedan jag var där nu, så kände att det var dags=0) Betydligt varmare i luften nu också, man känner verkligen att sommaren är på väg. Så ett (många) dopp i indiska oceanen var behövligt!

Imorgon är det skola igen, bara 4 veckor kvar med lektioner nu.. sen är det tentatime och efter det semester på Mauritius med tjejerna!


Fint!
Jag & Susi laddade för vandring!


kramar!


2 kommentarer:

  1. Hej Karin! En liten Skåne-hälsning så här i novemberrusket. Pratat med mamma för en stund sedan och fick din adress. Nu har jag njutit och glatts åt att läsa om dina upplevelser och tittat på fina bilder från en plats som jag aldrig hört talas om. Härligt att du får uppleva så mycket kul på en exotisk plats och samtidigt plugga. Blir avundsjuk. Vilka vackra motiv på dina bilder. Och så kuperat. Hur mycket folk bor det på ön? Du skriver att sommaren närmar sig. Här har vi gråväder som brukligt är i november så passa på och njut. Om drygt en månad är du hemma här igen och då väntar nya roliga upplevelser som nybliven faster. Annars mår jag och familjen bra. Kram. Laila

    SvaraRadera
  2. Hej Laila!
    vad roligt att du har hittat hit :o) Allt bara bra har, aven om jag onskar att jag vore hemma nu..man vill ju traffa den lilla! men inte manga veckor kvar innan jag ar pa svenk mark igen, tiden gar fort.
    Har bor ca 800 000 invanare, men valdigt blandat ursprung, sa kulturen och folket har ar verkligen en melting-pot! jag trivs!

    sommar ar har ja, men hoppas pa sno nar jag kommer hem till skane igen!

    kramar karin

    SvaraRadera