söndag 20 december 2009

Avslut

Sitter på Réunions flygplats nu o väntar på planet till Paris, o sen efter flygplatsbyte nästa plan till Köpenhamn. Hoppas de har skottat snön ordentligt i Paris så att jag kan komma hem =0)

Efter en händelserik, varm och rolig termin här och efter 10 underbara dagar på Mauritius ska det ändå bli skönt o komma hem igen. Tänk att smhi tom har fixat snö bara för min skull..hoppas den ligger kvar till julafton!

Mauritius levde verkligen upp till mina förväntningar och var riktigt riktigt skönt! Verkligen semester!
Underbara stränder, 28° (minst) turkostblått hav, god&billig mat, mumsig hummer, dykning, båttur, kall öl, katamarantur där vi hade minst 20st delfiner som simmande&hoppade kring båten, fest och lite shopping. Så skulle man nog kunna sammanfatta vistelsen. O jag åker gärna tillbaka när tillfälle ges, dessvärre lär det väl dröja, men man vet aldrig!
Maurice var mer olik Réunion än vad jag hade trott, och trots att stränderna är betydligt finare på maurice så är jag glad att det var på Réunion jag pluggade. R har betydligt mer att erbjuda utöver sol o bad med sin vackra natur och fina vandringar. Till M åker man nog på semester några veckor och sen är man ganska nöjd. Så det bästa är nog att kombinera dess två öar om man ändå är i närheten, flyget mellan R och M tar ju trots allt bara 30minuter. Sen att det är en av världens dyraste flygresor i förhållande till antalet kilometer behöver man ju inte fundera på =0) Hur som helst så är det så billigt på maurice så du kan leva bra på en billig peng. Uppskattat som student!

Ja, då var nog bloggandet slut för min del för den här gången. Vi får se från vilken del av världen en eventuell framtida blogg kommer att handla om!

God jul och gott nytt år!

kramar karin

onsdag 9 december 2009

maurice

"Mark Twain trodde att Mauritius skapades innan paradiset. Att Gud blev så nöjd med ön att han kopierade den, kallade sin kopia för ”himlen” och bestämde att människorna ska komma dit när de dör."

blir nog bra det här! =)

julsommarlov!

JA!! alla tentor är skrivna, rummet städat och nyckel återlämnad.. nu är det bara några h kvar för mig här på ön innan det bär av på semester till Mauritius och sedan hem till Yngsjö nästa söndag för att fira födelsedag och jul =0)
Så skönt känsla när tentorna är skrivna, en befrielse..får väl bara hoppas att det gick vägen med. Men det kan jag ju inte påverka nu iallafall.. så strunt samma! resultaten kommer väl om några veckor.
Åt min sista lunch i la cantine idag me, och bara för min skull hade de bullat upp med värsta jullunchen med foie gras (typ) till förrätt, dinde till huvudrätt och julbakelse med litchi till desert - mums! Snällt av dem att göra allt detta bara för att jag ska åka tycker jag =0)

Nu ska jag åka in till stan en sväng och ikväll får det nog firas med lite skumpa på cité international!

kramar

fredag 4 december 2009

ljud

Jag är så trött på allt bankade, slipande o massa andra jobbiga ljud som de håller på med på dagarna, från kl 7..inte kul att bo på en byggarbetsplats. Dels håller de på att bygga en ny stor byggnad precis brevid, och de har även bytt rören i vårt hus nu i höst..o då är det typ som att de var inne i mitt rum o borrade, kl sju på morgonen.. inte mysigt att vakna så.
På helgerna brukar det dock vara ganska lugnt, men inte denna! Nej nu fick moskén som ligger precis brevid för sig att sjunga/be vääldigt högt och vääldigt länge.. längtar hem till landet och tystheten nu! =0)

Idag blir det sista stranddagen här på ön! Plugg o tentor som ska skrivas sen, städa rummet, och på tors åker ja!

trevlig helg!

kramar

tisdag 1 december 2009

Piton des Neiges

Lördagsmorgonen började tidigt, klockan sex var det avfärd. Ett antal bussbyten, och liftning (givetvis) senare var vi framme vid starten. Det började ganska tufft, och svetten lackade. Efter en kvart var jag genomblöt

men då kommer man liksom in i andra andningen så det är bara att kämpa på. Många

vattenstopp blev det, och en kort lunchpaus hanns även med. Och efter ca 4h var vi framme vid vårt första delmål, Gite de Piton des Neiges.

Eftermiddagen ägnades till att spela kort och njuta av utsikten och på kvällen bjöds det på den klassiska randonnée-maten Rougail saussice, som smakade ljuvligt! Givetvis bjöds det på rom, mycket rom. Vi höll oss dock ganska lugna, vi skulle ju starta vår vandring mot toppen kl tre morgonen efter, och det skulle bli tillräckligt jobbigt som det var, inte läge att vara bakis helt enkelt.

Efter ett par timmars dålig sömn var det dags att börja gå..var ju sådär pigg, men vaknade till ganska snabbt. Det gällde att hålla koll på vart man satte fötterna i mörkret, men jag hade min fina pannlampa till hjälp så det gick bra.

Klockan fem var vi uppe på toppen, precis lagom till soluppgången. Fantastiskt vackert!

uppe på toppen!

Väl tillbaka på gitet igen så smakade det gott med frukost och en stunds vilande i solen var precis vad som behövdes.

Sen var det dock dags att snöra på sig vandrarskorna igen och börja traska.

Efter 5 långa timmar genom något som inte kan kallas stig, snarare djungeltrekking, så var vi framme vi nästa sovställe.

AJ, ont i hela kroppen och vääldigt trött!

Efter middagen var det bums i säng o sen sov jag gott i 12h..underbart.

Måndagen var ett par timmars vandring ner till byn Hell-Bourg och därifrån åkte vi bil&buss hem till St Denis.

Utsikt över Hell-Bourg

Ännu en lyckad helg att minnas!

Nu är det plugg som står på schemat..och nästa torsdag bär det av till mauritius. De flesta åkte dit redan idag (filfak har redan haft alla sin tentor, men tekfak vill ju att man ska jobba in i det sista så..), lite surt, men bara att bita ihop o plugga, o så får jag njuta sen! O hösten i övrigt har ju inte varit alltför betungande på pluggfronten för min del.. har hunnit med mycket annat skoj =0)

Vi hörs!

kram

tisdag 24 november 2009

termodynamik + champagne

Idag hade jag min sista labb i termodynamik, och då bjöds det på skumpa & tilltugg efteråt, bra avslut! Har en riktigt rolig lärare i den kursen, och hon var lite nervös när hon skulle öppna flaskan..är väl inte helt ok att göra det på lektionen kanske..så vi ställde oss precis utanför klassrummet, inte på skolans mark lika mycket då=0) Händer detta i Sverige eller? Att föreläsaren har med sig dricka&snacks till sina elever? Jag har då aldrig varit med om det på LiU iaf, hade dock varit en trevlig tradition. Tänk så mycket roligare minnen man haft av numeriska metoder, matstat1 eller maskinelement om det blivit ett trevligt avslut! Mer skumpa åt folket (studenterna)! O pappa, ett tips till dig inför nästa termin kanske?!

läggdags nu, plugg imorn o sen tenta på em.. o på kvällen blir det resto =0)

kram

söndag 22 november 2009

bilder

Är lite dålig på att lägga upp bilder i samband med mina inlägg.. det beror dels på glömska, men framförallt på att jag inte har någon kamerasladd och måste låna lottas när jag ska lägga över dem på datorn.. men här kommer iaf lite gott&blandat!
smutsiga fötter efter vandring
fest!
vägen till vulkanen..jag körde
marknad i St Paul
samma marknad
Lokala ölen, reklam målad överallt på hela ön!

laddad för nattdykning - helt underbart!
mumsig bakelse, fransmännen kan!